Monday, February 2, 2009

Dalam Kenangan

1hb Februari....tarikh hari lahir 'arwah adik AMIN'..ape yg kami mampu buat hanyala mendoakan dan selalu sedekah Al-Fatihah buatnye disana...semoga rohnye dicucuri rahmat..Tanggal 9 Nov 2008 akan tetap dikenang..tarikh itulah yg membawa seribu kenangan suka dan duka..sememangnya kita manusia hanya mampu merancang tuhan yg menentukan.siapa sangka adikku yg bongsu pergi dulu meninggalkan kami sekeluarga..Kejadian berlaku sewaktu arwah nk ketempat kerja..mengalami kemalangan...tempat kejadian dilaluan pintu belakang UTM...disebabkan adik bukan staf utm (dan org pun tak tahu dia adik aku) so van ambulance tak mahu ambik kes tersebut..nasib baik ade hamba allah yg baik budi menghantarnye ke HSA...aku terkejut besar mendapat panggilan telefon daripada penyelia tempat dia bekerja..rupanya aku kenal penyelianya..dan katanya kalo dia tahu amin tu adik aku mesti van ambulan akan bantu...Yang merisaukan kami sekeluarga waktu ialah..bagaimana nk beritahu cerita ni pada mak..(mak pasti risau..bila risau dia tak lalu makan dan leh jatuh sakit)..tapi kami memang tak boleh merahsiakan darinye..bila time makan..adik tak balik2 dia mak semakin risau..dia tanya pada Ayah "mana adik ni tak balik makan lagi?"..ayah masih nak merahsiakan hal tersebut.."dengan selamba ayah jawab..sekejap lagi balik la tu, banyak kerja agaknye".Tapi bila angah & along sampai..terpaksa juga beritahu hal yg sebenar..Petang sabtu aku gi melawat adik di hospital...memang tak ade luka2 yg teruk dibadan..menurut kata ayah bahagian kepalanya ade 3 tompok pendarahan..waktu tu tiada doktor yg fokus pada adik..mase aku datang tu..dia tido tapi tak lena..sebab asik cakap sakit kepala...bila mak picit baru la dia lega sedikit..memang dia nk tangan mak juga yg picit kepalanya...
Malam, giliran ayah jaga adik..sebenarnya mmg sedih bila dengar ayah bercerita sewaktu menjaga adik di hospital..dah la doktor tak de..nak minta tuko katil pun tak boleh...adik asik meracau cakap kepalannye sakit sangat...sepatutnya adik lebih awal dh diletakan di wad ICU...tp entah dimana silapnye..bila dh semakin teruk baru nk rawat...Malam kul 2pagi keadaan adik semakin parah..dia menjerit & meraung sambil meronta2 kesakitan kepala yg amat sangat..ayah picit dia tak nak..katanya " Ayah nak Mak, mak picit sedap."..mulutnye sentiasa menyebut nama mak..bila diberi ubat dia terus muntah darah..(sebenarnya sewaktu di emergency room pun adik dh muntah darah)..Ape yg kami terkilan..adalah layan dari pihak hospital..ini bukan kes biasa melibatkan otak, sepatutnya dah ade staf yg call maklumkan this kes..kenapa sebab kami bukan ORANG KENAMAAN, bkn datuk, datin... selepas itu la ADIK koma..dan barula timbul DOKTOR..yg mengesahkan keadaan adik mmg dah tak dapat diselamatkan lagi..YA ALLAH..
Jam12 tengahari along call minta semua berkumpul di rumah mak..jam 1tengahari kami semua ke hospital setelah mendapat panggilan dari sana.
Sayu aku melihat keadaan adik dengan badanya penuh wayar2..aku bisikan kalimah Allah ditelinganya sambil aku katakan padanya "amin akak sayang ko..bangun la amin ko kuatkan" dengan harapan adik akan sembuh seperti sediakala..Mak tak henti2 menadah tangan mohon kepada Tuhan semoga anaknye sihat.
Sesunguhnya dugaan yg sangat hebat buat keluarga kami..tp kami tetap redha ketentuan yg telah tertulis..akhirnya arwah pergi buat selama-lamanye dalam usia 25tahun lebih kurang jam 3.45petang..syukur alhamdulillah semua ahli keluarga dapat melihat dan sempat melafazkan kalimah 2 syahadah...
Malam tu juga kami buat kenduri buat arwah..ramai kenalan arwah turut sama..orang kampung dari melaka pun turut diberitahu...mak dh tak mampu untuk berdiri, bercakap, makan ape tah lagi..hanya air mata dan katanya "mak nak amin",sebagai seorang anak aku perlu memberi kata2 semangat buat mak...Keesokan pagi selepas siap di mandikan dan dikafankan...(ustaz dari utm yg bertanggungjawab memandikan jenazah) sebelum solat jenazah kami semua mengucup arwah buat kali terakhir..Anak2 sedaranye bertanya nape pak su tido lama sangat?. 2kali aku kucup arwah...macam tak percaya dia pergi dulu meninggalkan kami. Sewaktu menaiki van jenazah hujan mula turun...arwah dikebumikan di Bukit Aliff...dlm perjalanan hujan semakin lebat...turut menangisi pemergiaan arwah...Alhamdulillah petak arwah berdekatan dengan arwah anak sedara (Nurul Afiqah) selesai bacaan talqin hujan turun makin lebat...Semoga rohnye dicucuri rahmat dan ditempatkan disisi umat2 yg beriman..Al-Fatihah.

3 comments:

Gorgeous H said...

Semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya, Amin.

Semoga Mak ko, Pn Hajjah Balian dapat menerima takdir ini dengan redha.. Aku turut simpati & bersedih walaupun aku x pernah berjumpa atau bercakap dengan arwah.

MamaSofif said...

Amin..Terima kasih..alhamdulillah mak aku pun skrg ni nmpk kurang sket la menangis...

Shida said...

salam kenal. sy akui apa yang akak ckp pasal HSA.Masa anak saya masuk ke HSA sbb demam panas, selama 5j dia tidak di beri perhatian pun. check malah ubat pun dia tidak diberikan.. Saya asyik bertanya nurse bila nk rawat anak sya.. Last2 bila sy nampak dr pakar.. sy terus bertanyakan ke dr tu dan baharulah anak saya di beri perhatian.yang sebetlnya HSA mmg tidak memberi layanan yang bagus kepada pesakit2 dia Disebabkan pesakit terlalu ramai. Jadi bila anak sy kena kali ke2 demam panas sy menghantar nye ke hospital kluang(hometown). dan sy sangat berpuas hati ngan layanan yg diberikan.