Friday, February 20, 2009

MAJLIS ILMU

Hari ni ade 2ceramah..1: CERAMAH KEMANUSIAN PALESTIN : SUCI DALAM DEBU (Anjuran bersama kelab Kesturi)
Oleh : Prof. Madya Dr. Abdul Rahim Hj. Mohd Yusof
(Timbalan Dekan IPASA)
Dan Penampilan Istimewa AZHAN ATAN (Juara akademik Nasyid 2008)
Awal majlis diserikan dengan 2 buah lagu nasyid yg cukup menyentuh jiwa...bila aku hayati bait-bait lirik tersebut..tiba2 aku terasa cukup sayu & menitiskan airmata...dengan montaj yg ditayangkan. Selepas 10minit ceramah berlangsung aku meninggalkan dewan dan ke Perpustakaan Sultanah Zanariah (PSZ) tuk sesi ceramah lain pula

CERAMAH KEDUA BERKAITAN PENJAGAAN KULIT YANG SIHAT
i: 'General Preventive Skincare'
ii: 'Skin Condition & Dermatological Disorder'
oleh : Y.Bhg. Datin Dr. Zainah binti Mokhtar
Yang DiPertua Wangi dan bertugas Sebagai Dr Pakar Sakit Kulit Hospital Sultanah Aminah.

Memang banyak juga info yang aku dapat dari 'Talk' yg disampaikan. Ade beberapa tips yang aku nk berkongsi ialah...
  1. Untuk awet muda..amal kan hot chocolate (cocoa)
  2. Anak-anak juga bagus diberi makan chocolate (tp tidak berlebihan) untuk jangka mase panjang...bagi org dewasa boleh awet MUDA
  3. Yang penting..bila keluar rumah perlu memakai 'Sunblock' tuk melindungi kulit dari sinaran matahari..e.g. SPF15 - 30 kaedah pengiraannye(ex: 150/10 minit) sunblock hanya tahan 3-4 jam..anda dinasihatkan apply semula selepas waktu tertentu.
  4. Bagi sesiapa yg ade baby jangan letak bedak di celah kelengkangnye..seeloknye kita sapukan pelembap e.g. minyak zaitun..
  5. Tidak merokok dll..

Serba sedikit info yg dapat aku kongsi..mungkin ade juga yg dah tahu..ape pun;

"KEEP YOUR SKIN HEALTHY STAY OUT THE SUN USE SUNSCREEN WEAR PROTECTION"

Ape pun kita perlu redha dengan setiap kejadian yg Allah berikan kepada kita...WalAllahuham...

No comments: