Monday, January 19, 2009

PLKN Semberong






Ahad lepas aku gi Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) Semberong Kluang..ikutkan aku gi hari sabtu..itu pun atas permintaan kak Dal (kak long kayroll) disebabkan kayroll pun ade kerja hari sabtu n kurang sihat batuk..so kami tunda ke hari Ahad..

Keluar rumah jam 11.00 pagi..amik akak dal kat tmn daya..ngan 2 org anak lelakinye ikut..suami dia ade kerja tak leh nk gi melawat Rahanim kat PLKN tu..tp ok gak aku pun lom tgk anim lagi kat sana..Perjalanan mengambil mase lebih kurang 2jam hubby bawa pada had yg selamat..memasuki empangan semberong tu..laluanye kurang elok..nasib baik tak hujan...kalo tidak sure tayar kereta bertuko kaler oren...separuh jln bertar..separuh tidak..tp yg menakutkan..laluan tuk sampai ke Pusat Latihan ni..kami kena lalu dibawah pencawang..amat merbahaya..tp nk wat camne..mmg itu jek satu laluan keluar dan masuk. Sesampai jek kami disambut oleh 'WIRAWATI' dia tolong angkat barang yg kami bawa..kemudian dapatkan ID peserta..untuk pagging name dipanggil...sekatan ke2 plak..mereka diminta membuat pemeriksaan (cam kat tambak johor plak) kemudian dia pastikan kalo sesiapa yg merokok minta rokok ditinggalkan..tak boleh dibawa masuk ke kawasan PLKN... setelah semua prosedur dipatuhi baru la kami lepas masuk berjumpa Angah(anak no 2). Tahu tak..nasib baik kami tak datang melawat angah semalam (sabtu) rupa2nya masa lawatan cuma hari AHAD!

Lama gak kami tunggu angah..rupanya2 dia bersiap ngan baju BRAVO, ala cam dlm TV tu "Wira-wira, Wirawati Negara" (tu jek yg aku ingat)..mereka ade 4 kumpulan.. Kami lunch mee siam yg akak bawa..keropok lekor, keropok goreng (aku bawa)..buah epal dll. Seronok ar tempat tu..berangin sampai kan adib tertido lama.. Dari kul 1tgh hari ke 4petang (tamat waktu melawat) baru kami seme beredar..Sebelum balik kami sempat amik gambo kat empangan semberong tu..mmg cantik..ramai plak yg pancing ikan..Xtvt seterusnya kami singgah di Ayer Itam...bawa akak n anak2 jalan2. Barang memang jauh murah kalo kat jb..aku belikan topi tuk sofia...afif ultraman..waktu tu diaorg tido dlm kereta..hubby jaga.

Selesai membeli, perut pun dh lapo..kami singgah makan di Macap..bergerak balik ke skudai lepas maghrib...Alhamdulillah sampai rumah jam 9malam...

Sampai jek rumah terus tgk JUARA LAGU KE 23..rupanya2 TV yg tgk aku..sedar2 dh umum pemenang jek..hampir kul 12mlm baru aku tersedar....


No comments: